Probiotiká v prevencii astmy u detí
Užívanie probiotík je bezpečný a efektívny spôsob prevencie astmy u detí.
Vedci z kalifornskej univerzity v San Franciscu spustili štúdiu, ktorou chceli zistiť, či podávanie probiotických suplementov deťom pôsobí preventívne pri astmatických ochoreniach. Informoval o tom news-medical.net.
Je to nová metóda primárnej prevencie, ktorej nasadenie by malo veľký dosah na verejné zdravie.
Astma je jedným prudko sa rozširujúce chronické ochorenie postihujúce deti. Astma je zápalové ochorenie dýchacích ciest, ktoré zapríčiňuje obštrukciu dýchacích ciest, zúženie dýchacej trubice, kašeľ a sťažené dýchanie.
Základom štúdie bola hypotéza, že prílišná ochrana detí pred baktériami a snaha o ich udržanie v takmer sterilnom prostredí kvôli strachu rodičov z chorôb, zapríčiňuje oslabovanie imunity u týchto detí a následne ich väčšiu náchylnosť na rôzne choroby ako napríklad astma. To platí zvlášť pre detí, ktorých rodičia taktiež trpia astmou. Ide o skúsenosti imunológov známe pod pojmom hygienická hypotéza.
Štúdia sa zamerala práve na podporu imunitného systému detí, a to skúmaním vplyvu podávaného aktívneho probiotického suplementu - Lactobacillus GG. Skúmala sa jeho schopnosť pôsobiť ako prevencia prvotných príznakov astmy.
Lactobacillus GG je baktéria bežne sa nachádzajúca v jogurtoch i v mnohých iných potavinách a používa sa ako doplnok pri liečbe hnačky.
Tri roky trvajúci výskum zahŕňal 280 zdravých detí s aj bez rodičov, ktorí trpia astmatickým ochorením. Počas prvých šiestich mesiacov života bolo polovici detí podávané probiotikum raz denne a druhej polovici bolo podávané placebo.
Prvé zverejnené výsledky jasne zaznamenali rozdiel v zdravotnom stave oboch skupín detí v prospech detí užívajúcich probiotikum.






